Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Den svenska högskolereformen

Bolognaprocessen och den svenska högskoleutbildningen


Sverige har anslutit sig till Bolognaprocessen och ett resultat av engagemanget är den högskolereform som genomförts och lett till att vi från 1 juli 2007 har en ny utbildnings- och examensstruktur. Bakgrunden till förändringarna är propositionen Ny värld - ny högskola från juni 2005, riksdagsbeslutet i februari 2006 med anledning av den och regeringens beslut i juli 2006 om ny högskoleförordning. I huvuddrag innebär förändringarna detta:

 

  • Högskoleutbildningen delas in i tre nivåer, grundnivå, avancerad nivå och forskarniå

  • Alla examina placeras in på någon av utbildningsnivåerna och får en fast poängomfattning

  • En helt ny masterexamen och nya konstnärliga examina införs

  • Vissa yrkesexamina försvinner medan andra ändras. Civilekonomexamen kommer troligtvis att införas. Lärarexamen är fortfarande (november 2006) under beredning.

  • Alla kurser nivåbestäms

  • Mål för examina och kurser uttrycks i s k förväntade studieresultat (av eng. learning outcomes). Dessa ska ange vad studenten kan förvänta sig kunna, förstå, förhålla sig till och kunna utföra efter utbildningen. Målen för de kurser en student väljer ska tillsammans motsvara målen för den examen hon eller han vill ta ut.

  • Genom införandet av förväntade studieresultat ges utbildningssystemet ett tydligt studentperspektiv

  • Nytt poängsystem införs. Ett läsår motsvarar 60 högskolepoäng.

  • Förändringarna gäller utbildning som startar fr o m 1 juli 2007.

  • Den som har påbörjat en utbildning före 1 juli 2007 har rätt att ta ut en examen enligt de äldre bestämmelserna  t o m 30 juni 2015.

 

 

 

 

Sidansvarig: Catharina Langendorf|Sidan uppdaterades: 2008-02-22
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?