Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Från Bolognaprocess till The European Higher Education Area

Den högre utbildningen har under det senaste dryga decenniet genomgått en omfattande reformering, den så kallade Bolognaprocessen. Syftet är att 2010 ha skapat en sammanhållen europeisk region för högre utbildning, the European Higher Education Area (EHEA). Processen drivs av ca 45 länder i ett mellanstatligt, juridiskt obundet samarbete. En viktig förutsättning för processen är att skillnader i kultur, språk och utbildningssystem liksom universitetens autonomi respekteras. Under Den svenska högskolereformen i menyn här till vänster beskrivs hur högskoleutbildningen i Sverige påverkas av Bolognaprocessen.

Den 11-12 mars 2010 möttes utbildningsministrarna i Bolognasamarbetet i en konferens i Budapest och Wien för att officiellt markera etableringen av den nya kunskapsregionen, EHEA. Ministrarna undertecknade också en deklaration, Budapest-Vienna Declaration (se länk Budapest-Wiendeklarationen här till höger). Att det övergripande målet med Bolognaprocessen nu är nått innebär inte att utvecklingsprocessen är avslutad, utan den fortsätter och nästa uppföljningskonferens hålls i Bukarest den 26-27 april 2012. Mer information finns på EHEA:s webbplats, se länk här till höger.

Bakgrund

Bolognaprocessen har som tre övergripande mål att främja

  • medborgarnas rörlighet

  • medborgarnas anställningsbarhet

  • regionens attraktions- och konkurrenskraft

Dessa tre övergripande mål delas in i sex operativa mål att

  • införa ett system med tydliga och jämförbara examina och Diploma Supplement

  • införa ett system med tre utbildningsnivåer

  • införa ett poängsystem som främjar rörligheten

  • undanröja hinder för rörligheten

  • främja kvalitetssäkring i europeiskt samarbete

  • främja den europeiska dimensionen i högre utbildning

Bolognaprocessen har sina rötter i "De europeiska universitetens Magna Charta" från 1988 som undertecknades av ett antal universitetsrektorer som, i samband med utvecklingen av den europeiska gemenskapen, ville höja medvetandet om universitetens roll i ett föränderligt sammhälle.

1998 undertecknade utbildningsministrarna i Frankrike, Tyskland, Italien och Storbritannien den s k Sorbonnedeklarationen, som är en överenskommelse att uppmuntra en gemensam europeisk referensram för högre utbildning. Året därpå i Bologna träffades utbildningsministrarna för 29 länder och undertecknade det som kom att bli det definitiva startskottet för processen, nämligen Bolognadeklarationen. Det är i den som målen med processen sätts upp. Sedan dess har ministrarna träffats vartannat år och fler och fler länder har anslutit sig. Ministermötet 2009 arrangerades av Beneluxländerna och hölls i Leuven/Louvain-la-Neuve.

 

Nyheter

Fler nyheter

Kalender

Till kalendern

Sidansvarig: Catharina Langendorf|Sidan uppdaterades: 2010-03-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://bologna.org.gu.se/
Utskriftsdatum: 2017-06-28